COPD

COPD is een longziekte waarbij de longen beschadigd zijn. COPD staat voor Chronic Obstructive Pulmonary Disease. Wat wil zeggen: langdurig vernauwende longziekte.

Wat is COPD?

COPD is een verzamelnaam voor longziektes waarbij de longen beschadigd zijn en niet meer herstellen. Het gaat hierbij om twee verschillende longziektes. Deze ziektes zorgen voor een vernauwing van de luchtwegen. Hierdoor is ademhalen moeilijk. Doordat de longen niet goed werken, komt er minder zuurstof in het bloed. Het lichaam heeft zuurstof nodig om te kunnen werken. Door verminderde zuurstof treedt benauwdheid op. Alle activiteiten kosten hierdoor ook meer moeite. Het lichaam moet harder werken om genoeg zuurstof naar organen en spieren te brengen.

De twee longziekten die onder COPD vallen zijn chronische bronchitis en longemfyseem.

Bron: hierhebikpijn.nl

Lees verder op Hierhebikpijn.nl

COPD en fysiotherapie

Fietsen, wandelen en zwemmen zijn goede manier van bewegen voor mensen met COPD. Als dat lastig wordt, kan door oefeningen de fysiotherapeut werken aan het verbeteren van de conditie, het uithoudingsvermogen, de ademhaling en de spierkracht in armen en benen. De oefeningen wordt altijd aangepast aan het niveau van de patiënt, afhankelijk van het inspanningsvermogen, de ernst van de COPD of eventuele blessures.

Vergoeding 2019: fysiotherapie bij COPD

Met ingang van 1 januari 2019 is fysiotherapie bij COPD voor patiënten met GOLD II en hoger vanaf de eerste behandeling vanuit de basisverzekering vergoed. Daar staat tegenover dat het aantal behandelingen waar de patiënt in de basisverzekering recht op heeft, wordt gemaximeerd. Voor meer informatie over longaandoeningen of de vergoeding raadpleeg de website van het longfonds https://www.longfonds.nl/.